Samaria kloof, Crete

Door de Samaria kloof lopen

Terwijl we al in Kreta waren, kwamen we er achter dat de Samaria kloof, de grootste kloof van Europa, zich op Kreta bevindt. Uiteraard wilden we deze Kloof van onze bucketlist afstrepen en we besloten naar Omalos te gaan, waar vandaan we de volgende ochtend naar het vertrekpunt gingen. Het vertrekpunt bevindt zich op een hoogte van 1.250 meter en de tocht is in totaal 19,1km lang. Geheel onvoorbereid begonnen we onze tocht. De schoenen die ik droeg hadden geen profiel meer en verder ook niet echt nagedacht over gemakkelijke kleding voor onderweg. Gelukkig wel een fles water en wat rozijnen bij ons. Ben je benieuwd naar onze ervaring? In deze blog ga ik je daar meer over vertellen:

Onderweg naar beneden

Onderweg kom je veel andere mensen tegen. De meeste mensen gaan naar beneden maar af en toe kom je iemand tegen die omhoog aan het klimmen is. Voor mij is dat niet weggelegd. Naar beneden is geen probleem. Je zult op de weg uitzichten tegenkomen die echt ongelooflijk mooi zijn. Alhoewel veel mensen zeggen dat het beter is om door te lopen, stopten wij toch vaak om wat foto's te maken.

We zijn onderweg ook nog een aantal Kretenzische wilde geiten tegengekomen. Ze worden ook wel Kri-Kri genoemd. Dit is een beschermde geitensoort die met name in de Samariakloof voorkomt. De geit is van nature erg schuw en wanneer wij naderden renden ze ook snel weg. Heel vet om te zien is hoe ze bijna stijl op de hellingen kunnen lopen.

Het oude dorpje Samaria

Halverwege de route bevind zich het oude dorpje Samaria. Het dorp wordt sinds 1965 niet meer bewoond. Het is leuk om hier tussen de ruïnes door te lopen en te zien hoe de oude Samarianen hebben geleefd. Verder kan je hier nog even rusten en iets eten en drinken. Vlak na het dorp kom je aan bij de kloof. Hier is het niet de bedoeling dat je lang stil staat vanwege het gevaar van vallende rotsen. Het komt niet vaak voor, maar een steen van zoveel hoogte overleef je waarschijnlijk niet. Daarom kan je beter hier je pauze nemen.

De ijzeren poort

Uiteindelijk kom je dan aan bij de kloof zelf en vervolgens ook de ijzeren poort. Dit is het smalste stukje van de kloof. Hier is het slechts 4 meter breed. De uitzichten zijn hier ongelooflijk mooi. De bruggetjes, die geplaatst zijn om je langs de wanden van de kloof te sturen, zien er ook super mooi uit. Het water wat in de kloof stroomt wordt als drinkwater gebruikt. Het is om deze reden ook niet de bedoeling dat we met onze voeten in het water gaan. Dit wordt ook duidelijk aangegeven op de bordjes aan het begin van de Kloof.

Eindpunt in zicht

Ondanks dat we al vroeg van start gingen, waren we toch behoorlijk laat aangekomen bij het eindpunt. We hebben waarschijnlijk veel te veel tijd gespendeerd aan het maken van foto's. We kwamen uiteindelijk om 5 uur aan bij het eindpunt van de kloof. Hiervandaan hebben we de bus gepakt naar de haven toe. We waren nog net op tijd. Snel kaartjes gekocht en toen we aan boord waren gegaan van de boot begon deze ook direct signaal te geven voor vertrek. Nadat de boot ons had afgezet werden we teruggebracht met een touringbus naar onze beginbestemming in Omalos.

Mocht je de Samaria kloof hebben gelopen en je bent toe aan een relaxdagje. Bekijk dan ook mijn artikel Het mooiste strand van Kreta.  Nog genoeg energie over? Lees dan mijn blog Hike naar de Milonas waterval.