Crete

7 dagen roadtrippen door Kreta

Kreta is een ideaal eiland om een Roadtrip te maken. In Mei zijn wij naar Kreta gegaan en hebben acht dagen lang een Roadtrip gemaakt over het eiland. In deze blog ga ik je per dag vertellen wat we hebben gedaan. Zo kan jij ook jouw inspiratie op doen voor je Roadtrip op Kreta.

Dag 1: de Lassithihoogvlakte en de grot van Zeus

Eind van de ochtend komen we aan op de airport van Kreta. We hebben alleen handbagage bij ons en we kunnen direct doorlopen. We hadden ons al voorgenomen om een Roadtrip te gaan maken dus we lopen direct door naar de autoverhuurbedrijven. Toevallig zit er op het vliegveld van Kreta een autoverhuurbedrijf die Sunny cars heette en de vriend met wie ik aan het reizen was, heet ook Sunny. We besloten hier onze auto te huren. Voor 8 dagen betalen we rond de 350 euro.

We halen de auto af bij de parkeerplaats en beginnen onze Roadtrip door Kreta. We besluiten te rijden richting de kust van Iraklion en vanaf daar verder te kijken. Aan de kust zien we alleen maar stedelijk gebied maar toevallig passeren we een bordje met daarop, Lassithi Plateau (Lassithihoogvlakte). Het klinkt wel leuk dus we volgen het bordje naar de hoogvlakte. Onderweg stoppen we nog even om wat foto's te maken en rijden weer verder. Wanneer we op de hoogvlakte aankomen vinden we het helemaal niet zo bijzonder. We zoeken nog wat leuke stops op in de buurt van de hoogvlakte zodat we de tijd niet volledig verspilt zouden hebben.

We zien dat de grot van Zeus maar een paar kilometer verderop is en rijden erheen. Na een kleine hike komen we aan bij de entree en betalen de zes euro entree fee. De grot is echt prachtig om te zien. Lees hier meer over in mijn artikel 9 natuur spots van Kreta. Nadat we de grot hebben gezien lopen we weer naar beneden en komen langs een restaurant waar ze granaatappelsap verkopen. We gaan hier nog even zitten genieten van een gezond drankje en vervolgen onze weg naar het oosten, richting Agios Nikolaos. Aangekomen in Agios Nikolaos zoeken we een hotel via www.booking.com.

Dag 2: een bezoek aan de oude Leprakolonie, Spinalonga

Al vroeg in de ochtend staan we op en brengen de ochtend door op het strand in Agios Nikolaos. In de middag hebben we een boottocht naar de oude leprakolonie Spinalonga gepland met Getyourguide. Om bij de haven te komen, doorkruizen we het centrum van Agios Nikolaos te voet. Na een korte wandeling van 10 minuten komen we bij de haven aan. Hier laten we onze tickets zien voordat we de boot betreden. Op de boot verteld de kapitein nog wat interessante feitjes over over de plekken waar we langs varen en dan komen we na een tocht van een uurtje aan bij het eiland Spinalonga.

We besluiten het eerste deel van de tocht met een Nederlands sprekende gids mee te lopen. Het was een leuke spontane vrouw die veel wist over de historie van het eiland. Na een kwartiertje besluiten we het eiland verder zelf te gaan verkennen. We klimmen over de oude ruines heen, wat ooit de huizen zijn geweest van de lepra patiënten. Op het eiland barst het van de historie. Je kan zien hoe het vroeger geweest moest zijn. De mensen werden echt verschrikkelijk behandeld.

Na de boottrip naar Spinalonga komen we weer aan bij de haven van Agios Nikolaos. We besluiten nog een stukje te rijden en dan een hotel te gaan zoeken, via booking.com, voor de nacht.

Dag 3: hike naar de Milonas waterval en de Minoan water tanks

Vandaag is een stranddag. We gaan al vroeg op weg en touren langs de kust richting het oosten van Kreta. Onderweg stoppen we wanneer we een mooie plek zien. Soms alleen voor een foto en soms ook om even te chillen of te zwemmen.

In de middag gaan we verder richting Ierapetra. We kwamen hier eigenlijk alleen om de Minoan Water Tanks te bezoeken maar per toeval kwamen we de afslag voor de Milonas waterval tegen. We besluiten om eerst de Milonas waterval te bezoeken, je kan hier meer over lezen in mijn artikel, hike naar de Milonas waterval. Na de waterval gingen we alsnog op weg naar de Minoan Water Tanks. De water tanks vielen eerlijk gezegd wel tegen maar de plek maakte het meer dan goed. De rotsen zijn leuk om over heen te klimmen en 200 meter verder is een mooi zandstrand.

Na een uurtje vervolgen we de weg via de zuidkust zoveel mogelijk richting het Westen. Het doel is de zonsondergang door te brengen bij een mooi zandstrand zo dicht mogelijk bij de westkust van Kreta. Jammer genoeg was een groot stuk van de zuidkust volgebouwd met kassen, het uitzicht was hierdoor niet zo mooi als de noordkust van Kreta.

Na weer een stuk landinwaarts te zijn gereden komen we uiteindelijk bij Agia Galini uit. Helaas niet dicht bij een strand maar toch een hele mooie zonsondergang. In de avond gaan we naar het centrum van Agia Galini en eten wat bij het Italiaanse restaurant  op het plein. Dankzij de ober een ongelooflijk gezellige avond gehad. Zeker een aanrader.

Dag 4: op zoek naar een mooie zonsondergang

Zoals tot nu toe elke dag, staan we ook vandaag weer vroeg op. Na het ontbijt verkennen we het centrum van Agia Galini en bezoeken het openlucht theater. Het is een typisch havenstadje dus het wemelt er van de toeristen. Wat opvallend was, was dat het veel senioren waren die hier al jaren kwamen. Veel mensen leken hier ook een tweede huis te hebben. Niet verkeerd haha.

Wij moeten weer verder want morgen gaan we de hike door de Samaria kloof doen. We pakken de route naar Rethimnon. Onderweg komen we ongelooflijk mooie berguitzichten tegen en maken ook even een stop om deze vast te leggen.

Gezien het gisteren niet gelukt was om een mooie zonsondergang te fotograferen willen we dat vandaag wel doen. We rijden via Chania naar een plaatsje aan de kust dichtbij Kolymvari. Via bergweggetjes komen we uiteindelijk bij een kleine vissers haven uit.

Het is gelukt, deze keer hebben we wel de zon in de zee zien zakken. Nu wat eten en daarna onderweg naar Omalos. Omalos is het dorpje wat het meest dichtbij het startpunt van de Samaria kloof ligt. Achteraf bleek het niet heel slim om deze weg in de avond nog te gaan rijden. Er is geen licht en je rijdt vrijwel alleen maar op bergwegen. Ik ben nachtblind dus zie vrijwel niets in het donker, gelukkig had Sunny daar geen last van. We komen uiteindelijk tegen twaalf uur pas aan en gaan na het inchecken direct naar bed.

Dag 5: hike door de Samaria kloof

We gaan vandaag de hike door de Samaria kloof doen. Om 10 uur 's ochtends komen we uiteindelijk aan bij de ingang van het park. In mijn blog, door de Samaria kloof lopen, vertel ik je hier meer over.

In de avond, nadat we weer terug waren in Omalos en ondertussen de pijn aan onze voeten begonnen te voelen besloten we een hotel te gaan zoeken aan de kust. Het liefst een goedkoop hotel maar wel goede kwaliteit. Hotel Sunny Bay in Kissamos ziet er wel mooi uit, wellicht beïnvloed door de naam besluiten we dit hotel te nemen. Achteraf gezien een goede keuze, het hotel ligt direct aan het strand en onze kamer had een zee uitzicht. We brengen de rest van de avond door bij het hotel.

Dag 6: rustdag bij Elafonissi Beach

Doordat we gisternacht geen wekker hebben gezet zijn we vandaag wat later wakker dan gewoonlijk. Gelukkig kon je in dit hotel nog tot laat ontbijten. De rest van de ochtend brengen we door op het strand bij het hotel. Toch hadden we wel zin om deze dag nog wat meer te zien dan alleen het hotel en vroegen de receptionist naar een tip voor een mooi strand. Hij raadde ons de stranden, Balos beach en Elafonissi beach aan, ze bleken nog behoorlijk ver uit elkaar te liggen. Het liefst hadden we ze beide willen bezoeken maar nu moesten we toch een keuze maken. In mijn blog, het mooiste strand van Kreta, kun je lezen welk strand het is geworden.

Op de terugweg rijden we langs bergwegen en maken nog een stop het restaurant, Panorama, vanwege de mooie uitzichten die je daar hebt. In eerste instantie waren we op weg naar de westkust maar op een gegeven moment kwamen we aan bij een stuk waarbij de weg echt was afgebroken. Er was geen optie om verder te gaan. We keerden om en hebben uiteindelijk dezelfde weg genomen als op de heenweg.

Dit keer overnachtten we bij een oude boer. Hij vertelden ons dat door de afnemende oogsten en het toenemende toerisme veel boeren noodgedwongen zijn geweest de overstap te maken naar de toeristenbranche. Veel mensen op Kreta leven van het toerisme, het gehele jaar is afhankelijk van de zomer maanden waarin veel toeristen Kreta komen bezoeken. Wij waren naar Kreta gegaan in Mei, vlak voor het seizoen. In deze maand is het relatief rustig in Kreta waardoor we vaak alleen waren bij mooie strandjes en we ook de luxe hadden dat we onze hotels tot laat in de avond konden boeken.

Dag 7: touren langs de noordkust van Kreta

Helaas begint er weer een einde te komen aan onze Roadtrip door Kreta. Morgenochtend gaan we alweer terug naar Nederland. Vandaag doen we daarom ook rustig aan. We rijden langzaamaan via de noordkust naar Heraklion. Onderweg vinden we nog een paar mooie spots om een stop te maken. Eind van de middag komen we aan in Heraklion. We zoeken een hotel via www.booking.com met zwembad en gaan nog even zwemmen voordat we Heraklion gaan verkennen.

Het fort en de oude vestingsmuren zijn mooi om te zien maar verder is Heraklion niet heel bijzonder. Gezien we beide geen stadsmensen zijn hebben we het eerlijk gezegd ook niet heel hard geprobeerd. Na wat gegeten te hebben gaan we terug richting het hotel waar we de foto's van afgelopen week nog even gaan bekijken op het terras. Het was een leuke, intensieve week. Tijd om te gaan slapen.