Kalamaki, Zakynthos

Schildpadden spotten in Zakynthos

In Juli was ik een paar dagen op Zakynthos en ik had nooit verwacht dat het zo mooi zou zijn. Natuurlijk wist ik wel dat het een van de populaire bestemmingen was in Griekenland maar normaal gesproken hou ik helemaal niet van dat soort plekken. Je ziet mij eerder op plekken waar het nog niet plat gelopen wordt door toeristen dus niet tussen de grote menigte op het strand of ’s avonds laat nog in de clubs. In deze blog kan je lezen hoe ik Zakynthos heb ervaren.

Waarom heb ik dan toch een ticket geboekt?

Het was weer eens een regenachtige dag in Juli terwijl het volop zomer zou moeten zijn. Ik pakte mijn mobiel en dacht, laat ik toch eens op Skyscanner kijken, kijken of er toevallig nog leuke vliegtickets te verkrijgen zijn. Geen idee waar ik heen zou moeten gaan, zolang de zon maar scheen en het goed te doen zou zijn, voor een lang weekend weg, typte ik bij het vakje ‘naar’ het woord 'overal' in. Wanneer je dit doet, zoekt Skyscanner op alle locaties. In eens zag ik de optie Zakynthos met echt optimale vluchttijden, heel vroeg in de ochtend vertrekken op vrijdag en maandag ’s avonds laat weer terug. Nadat ik snel op google had ingetypt ‘de natuur in Zakynthos’, besloot ik het ticket te kopen, met de wetenschap dat iets anders er niet in zou zitten voor deze prijs. Het was me gelukt een ticket te bemachtigen voor 135 euro. De volgende ochtend zat ik in het vliegtuig.

in Zakynthos bij het hotel
Kalamaki beach
Auto huren vs meedoen met excursies

In eerste instantie leek het me wel een goed idee om een auto te gaan huren. Thuis had ik nog even snel gegoogeld op de huurprijzen en het leek erop dat ze niet zo duur waren. Net geland, loop ik direct door naar een stand van een verhuurbedrijf en vraag de opties voor 4 dagen huur. Ik schrok me dood van de prijzen, rond de 350 euro voor alleen maar 4 dagen vond ik iets te veel. Als ik een creditcard had meegenomen dan zou het veel goedkoper zijn. Ik besloot een taxi te zoeken..

Gezien ik geheel onvoorbereid was vertrokken naar Zakynthos en verwacht had een auto ter beschikking te hebben had ik eigenlijk geen idee waar ik naar toe moest. Toen de taxi chauffeur me vroeg waar hij heen moest rijden, wist ik geen antwoord. Ik zei dan ook, waar de schildpadden zijn, u weet vast wel waar dat is? Uiteraard wist de chauffeur wel een goede plaats en appartement en zo belande ik in Kalamaki. De eigenaresse was er niet en de chauffeur vertelde me dat ze vast wel zo terug zou komen ik hoefde maar even te wachten. Na 15 min. nog steeds niemand gezien te hebben en de afweging genomen dat het toch niet aan het strand was, besloot ik iets anders te gaan zoeken via booking.com

Normaal gesproken probeer ik altijd low budget te verblijven maar dat leek in Zakynthos in de maand Juli geen optie. Alles was rond de 100 euro per nacht of je zou op een slaapzaal moeten met nog 6 andere. Dat laatste zie ik niet als een optie. Na lang zoeken vond ik een hotel waarvan de bedden er goed uit zagen en direct aan het strand. Ik besloot er naar toe te lopen. Aangekomen bij Kalamaki Beach Hotel vroeg ik of er nog een kamer beschikbaar was voor de aankomende 3 nachten. Wanneer de receptioniste antwoorden dat er geen kamer beschikbaar was, was ik teleurgesteld. Gelukkig was ze heel behulpzaam en ging ze verder kijken naar andere opties, ze had uiteindelijk wel twee losse kamers gevonden die ik achter elkaar kon boeken. Ik moest dan wisselen van kamer maar dat leek me geen probleem.

Uitzichtspunt

Na me gesettled te hebben, keek ik op getyourguide voor het aanbod van excursies. Ik koos er twee uit voor het weekend en nam de vrijdag zelf om Kalamaki te verkennen. Zakynthos is redelijk klein waardoor het goed te doen is om veel te zien. Achteraf gezien bleek dit een goede keuze te zijn geweest. Een excursie ging langs alle mooie stranden van Zakynthos, ik had zelfs het geluk dat ik de enige was waardoor het een privé rondrit werd. De andere excursie was zowel met de auto als boot naar het bekende scheepswrak en nog vele andere spots op het eiland. Voor beide excursies was ik in totaal 120 euro kwijt. Dit is bijna drie keer zo goedkoop als zelf een auto te huren en dan zou ik ook geen boottrip hebben gehad. Het is voor zowel solo reizigers als koppels een goede optie.

Op maandag ben ik vervolgens via het strand richting Laganas beach gelopen. Hier heb ik nog een tochtje gedaan, op zoek naar de schildpadden. We hadden geluk en hebben er twee gespot. Dit was een goede afsluiter van het lange weekend Zakynthos.

Wil je meer lezen? Lees dan ook mijn artikels over de zeven mooiste stranden van Zakynthos en over de leukste hotspots van Zakynthos.

Search hotels
From cozy country homes to funky city apartments